Ki itt belépsz, hagyj fel minden egyébbel!

29 előadás, 5 előadó és számos kihívás

Digita' Commedia
címmel online mesterkurzus Dante Isteni színjátékáról.

A MűGond második mesterkurzusa A nagy Dekameron-olvasás után arra vállalkozik, hogy terzináról terzinára haladva a világirodalom öt legfontosabb művének egyikét művészeti, teológiai és filozófiai szempontból is, átfogóan értelmezze. A kurzus 17-756 éves korig mindenki számára nyitott, olasztudás és irodalomtudományos előképzettségtől függetlenül.

Vezess, ó Beatrice!

Kik ajánlják?
Kiknek ajánljuk?

A mesterkurzusról

Kétféle ember van: aki olvasta az Isteni színjátékot és az, aki udvariasan mosolyogva bólogat a koktélpartin, ha valaki Beatricével példálózik. Miért? Mert nincs műveltség Európában a Divina Commedia ismerete nélkül. A MűGond második online mesterkurzusa Dante Alighieri több mint 700 év próbáját is kiálló remekművéről szól. A középkor végén és a reneszánsz hajnalán egy népnyelven még soha nem látott jelentőségű mű keletkezett a hármas szám bűvöletében. A Firenzéből száműzött Dantét ez érdekelte: mi van a halál után? Pokol, Purgatórium vagy Paradicsom. Vagy inkább nem is a halál, hanem mindazok a kortársai, akiket egy-egy pokoli körbe, purgatóriumi szigetre vagy a hetedik mennyországba helyezett? Az Isteni színjátékban minden (is) benne van. A közös olvasás során tercináról tercinára szembesít azzal, aki vagy, aki voltál és akivé válhatsz. Ez nagyon más, mint amit megszoktál, szóval, hagyj fel minden egyébbel és csak... Fogd meg Vergilius kezét, szerezd be a Nádasdy-fordította Dantédat, olvasd el énekről énekre a szöveget, vegyél részt a 23 műgonddal értelmező előadáson, az extra alkalmakon és mi Boccaccióval garantáljuk, hogy a katarzis nem marad el. Nyújtsd ki a kezed!

Kiknek ajánljuk?

    Azoknak, akik már olvasták az Isteni színjátékot, de unták és megfogadták, hogy ezt többet nem. Trust us, más lesz most. Azoknak, akik még nem olvasták. Mert a Grand Canyonban és a Divina Commediaban közös, hogy egyszer életében mindenki szelfizne vele, de a különbség az, hogy ez az olvasójegy sokkal olcsóbb, mint az a repülőjegy, ráadásul felszálláskor mi covid-tesztet sem kérünk. Mérnököknek, orvosoknak, jogászoknak, földműveseknek, gyógypedagógusoknak, bankároknak, csillagászoknak. Mert ti mind benne vagytok ebben a könyvben. Azoknak a középiskolai diákoknak, akik a tananyagon túl is szeretnének elmélyedni az Isteni Színjátékban. Tanároknak, akik Petrarca társaságában készülnének fel az óráikra és gazdagítani szeretnék módszertani eszköztárukat. Egyetemistáknak. Mert Dante főműve is integrál, muzsikál, logisztikázik, marketinggyakorlatot folytat, térképet rajzol, építkezik, kreatívan ír, edzi a karodat, mikro- és makroszinten gondolkozik. Röviden: jobb, mint a szakmai gyakorlatod, mert azt mindenki meg fogja csinálni, de kiemelkedni csak te fogsz, aki olvastad a Divina Commediát. Kismamaként. Mert épp egy trimeszter alatt a végére érsz a mesterkurzusnak és a Harvard kutatásai szerint a prenatális fejlődésben ez a D-vitamin is aranyat ér. Nyugdíjasoknak. Mert ti már tudjátok, hogy mi a lényeg. Petrarcának. Mert valamit nagyon benéztél.

Kik ajánlják?

Mesterkurzusunkat ők ajánlják:

„Színjátéknak nevezzük, de inkább eposz, sőt művelődéstörténeti kisenciklopédia. Bele van dolgozva az egész katekizmus, a csillagászat, az ókor. Néha azt látszik mondani, hogy mindenre van bocsánat -- máskor meg figyelmeztet: nehogy azt higgyük, hogy mindenre van bocsánat. Hát, Isten tudja.” /Nádasdy Ádám az Isteni színjáték fordítója/

„Dante költeménye egy profécia és egy harmadik Testamentum funkcióját veszi magára, amely sem az Ó-nak, sem az Új-nak nem alárendeltje. Dante nem fogadná el, hogy a Commedia fikció, az ő felsőbbrendű fikciója kell, hogy legyen. Sokkal inkább az igazság költeménye, ami egyetemes és nem ideiglenes.” /Harold Bloom/

„Erre az élményre építette a nagy költeményt, amely "több évre tette őt sovánnyá", s amelynek "ég s föld munkatársa". A világirodalom legnagyobb költeményét.” /Babits Mihály/

„Itt van, amit annyira kerestetek.” /Giovanni Boccaccio, Dante dicsérete/

Program

Azt gondolod, hogy már mindent tudsz az Isteni színjátékról? Teszteld a tudásod itt!

Pokol

1. alkalom

Bevezetés az Isteni színjátékba és a Pokol 1. énekek értelmezése. (Szabadon látogatható)
https://www.youtube.com/watch?v=19ijpNmqSq4&feature=youtu.be

2. alkalom

Pokol 2–4. énekek értelmezése

3. alkalom

Pokol 5–7. énekek értelmezése

4. alkalom

Pokol 9–11. énekek értelmezése

5. alkalom

Pokol 12–16. énekek értelmezése

6. alkalom

Pokol 17–26. énekek értelmezése

7. alkalom

Pokol 27–29. énekek értelmezése

8. alkalom

Pokol 30–34. énekek értelmezése

Purgatórium

9. alkalom

Bevezetés a Purgatóriumba és az 1–3. énekek értelmezése. (Szabadon látogatható)
https://www.youtube.com/watch?v=zw_mqh3fDVs

10. alkalom

Purgatórium 4–10. énekek értelmezése

11. alkalom

Purgatórium 11–17. énekek értelmezése

12. alkalom

Purgatórium 18–22. énekek értelmezése

13. alkalom

Purgatórium 23–28. énekek értelmezése

14. alkalom

Purgatórium 29–33. énekek értelmezése

Paradicsom

15. alkalom

Bevezetés a Paradicsomba és az 1–3 énekek értelmezése (Szabadon látogatható)
https://www.youtube.com/watch?v=C8u3pWhaZh0

16. alkalom

Paradicsom 4–10. énekek értelmezése

17. alkalom

Paradicsom 11–14. énekek értelmezése

18. alkalom

Paradicsom 15–17. énekek értelmezése

19. alkalom

Paradicsom 18–23. énekek értelmezése

20. alkalom

Paradicsom 24–26. énekek értelmezése

21. alkalom

Paradicsom 27–29. énekek értelmezése

22. alkalom

Paradicsom 30–33. énekek értelmezése

23. alkalom

Összefoglalás és kurzuszárás

Extra

Zene és az Isteni színjáték kapcsolata
Mona Dániel zenetörténész

Természettudomány az Isteni színjátékban
Prof. Imre Sándor akadémikus

William Blake Commedia-illusztrációi
Dr. Nagy Fruzsina irodalmár

Előadók

Hoványi Márton

Dr. Hoványi Márton a Digita' Commedia mesterkurzusának vezetője, a MűGond társalapítója. 2017-ben szerzett Ph.D. fokozatot összehasonlító irodalomtudományból az ELTE BTK-n, a PPKE HTK-n jelenleg doktorjelölt katolikus teológusként. Az MTA BTK tudományos segédmunkatársaként (2013–16), vendégkutatóként a K.U. Leuvenen (2012), az Oxfordi Egyetemen (2015) és a Yale Egyetemen (2018–19) dolgozott, jelenleg egyetemi adjunktus az ELTE TÓK-on (2017-). 2020-ban A nagy Dekameron-olvasás című, 100 napos, online mesterkurzus vezetője volt.
Bővebben

Nagy Fruzsina

Dr. Nagy Fruzsina a MűGond társalapítója. Az SZTE BTK-n 2020-ban szerzett Ph.D. fokozatot összehasonlító irodalomtudományból. Korábban az SZTE BTK-n volt óraadó oktató, jelenleg az ELTE-n irodalomtudományi és az EHE-n retorikai tárgyú kurzusokat vezet. Kutatási területe az irodalom és a képzőművészet kapcsolata, azon belül kitüntetetten az angol romantika irodalmának és képzőművészetének (Turner, Blake, Shelley) keret- és parergonelméleti sajátosságai. A Digita' Commedia mesterkurzusának egyik előadójaként William Blake Commedia-illusztrációiról fog beszélni.
Bővebben

Nádasdy Ádám

Nádasdy Ádám professzor (ELTE) elsősorban az Isteni színjáték szövegének fordításával vesz részt a kurzuson. Amellett, hogy nyelvészként a hazai tudományos élet megbecsült tagja, költőként és műfordítóként is jelentős életművet alkotott. Ezt írta a kurzusunk ajánlójaként: "Színjátéknak nevezzük, de inkább eposz, sőt művelődéstörténeti kisenciklopédia. Bele van dolgozva az egész katekizmus, a csillagászat, az ókor. Néha azt látszik mondani, hogy mindenre van bocsánat -- máskor meg figyelmeztet: nehogy azt higgyük, hogy mindenre van bocsánat. Hát, Isten tudja." A szemfülesek a fordítás mellett, akár a fordítóval is találkozhatnak a kurzuson.

Imre Sándor

Imre Sándor villamosmérnök a BME tanszékvezető egyetemi tanára, az MTA levelező tagja. Szakterülete a vezetéknélküli és mobil hálózatok, valamint a kvantuminformatika és kommunikáció. A Digita' Commedia extra előadásainak egyikét vállalva, arra keresi a választ, hogy a természettudományok hogyan jelennek meg Dante Isteni színjátékában. Mi az, ami tudománytörténeti jelentőségű a Commediában és van-e, ami a túlvilági tudásból evilágban is élő kérdés maradt. Vigyázat, nem csak mérnököknek!


Mona Dániel

Mona Dániel zenetörténész szereti a klasszikus zenét, és minden erejével azon dolgozik, hogy ezt a zeneszeretetet mások is megismerjék, átérezzék. Igen, ez is egy foglalkozás. A Liszt-kukacok Akadémiája és a Magyar Állami Operaház műsorvezetőjeként, a Budapesti Filharmóniai Társaság koncertjeinek házigazdájaként és KameraZene című videósorozatának arcaként is arra törekszik, hogy hidat építsen a közönség és a „komoly” zene közti képzeletbeli szakadék fölé. Külön öröm számára, amikor – mint az Isteni színjáték esetében – más művészeti ágak élvezetéhez kapcsolódik a zene, hiszen ebből is látszik, hogy a zene a történelmünk és a mindennapi életünk szerves része.


Dr. Hoványi Márton a Digita' Commedia mesterkurzusának vezetője, a MűGond társalapítója. 2017-ben szerzett Ph.D. fokozatot összehasonlító irodalomtudományból az ELTE BTK-n, a PPKE HTK-n jelenleg doktorjelölt katolikus teológusként. Az MTA BTK tudományos segédmunkatársaként (2013–16), vendégkutatóként a K.U. Leuvenen (2012), az Oxfordi Egyetemen (2015) és a Yale Egyetemen (2018–19) dolgozott, jelenleg egyetemi adjunktus az ELTE TÓK-on (2017-). 2020-ban A nagy Dekameron-olvasás című, 100 napos, online mesterkurzus vezetője volt.
Bővebben

Dr. Nagy Fruzsina a MűGond társalapítója. Az SZTE BTK-n 2020-ban szerzett Ph.D. fokozatot összehasonlító irodalomtudományból. Korábban az SZTE BTK-n volt óraadó oktató, jelenleg az ELTE-n irodalomtudományi és az EHE-n retorikai tárgyú kurzusokat vezet. Kutatási területe az irodalom és a képzőművészet kapcsolata, azon belül kitüntetetten az angol romantika irodalmának és képzőművészetének (Turner, Blake, Shelley) keret- és parergonelméleti sajátosságai. A Digita' Commedia mesterkurzusának egyik előadójaként William Blake Commedia-illusztrációiról fog beszélni.
Bővebben

Nádasdy Ádám professzor (ELTE) elsősorban az Isteni színjáték szövegének fordításával vesz részt a kurzuson. Amellett, hogy nyelvészként a hazai tudományos élet megbecsült tagja, költőként és műfordítóként is jelentős életművet alkotott. Ezt írta a kurzusunk ajánlójaként: "Színjátéknak nevezzük, de inkább eposz, sőt művelődéstörténeti kisenciklopédia. Bele van dolgozva az egész katekizmus, a csillagászat, az ókor. Néha azt látszik mondani, hogy mindenre van bocsánat -- máskor meg figyelmeztet: nehogy azt higgyük, hogy mindenre van bocsánat. Hát, Isten tudja." A szemfülesek a fordítás mellett, akár a fordítóval is találkozhatnak a kurzuson.

Imre Sándor villamosmérnök a BME tanszékvezető egyetemi tanára, az MTA levelező tagja. Szakterülete a vezetéknélküli és mobil hálózatok, valamint a kvantuminformatika és kommunikáció. A Digita' Commedia extra előadásainak egyikét vállalva, arra keresi a választ, hogy a természettudományok hogyan jelennek meg Dante Isteni színjátékában. Mi az, ami tudománytörténeti jelentőségű a Commediában és van-e, ami a túlvilági tudásból evilágban is élő kérdés maradt. Vigyázat, nem csak mérnököknek!


Mona Dániel zenetörténész szereti a klasszikus zenét, és minden erejével azon dolgozik, hogy ezt a zeneszeretetet mások is megismerjék, átérezzék. Igen, ez is egy foglalkozás. A Liszt-kukacok Akadémiája és a Magyar Állami Operaház műsorvezetőjeként, a Budapesti Filharmóniai Társaság koncertjeinek házigazdájaként és KameraZene című videósorozatának arcaként is arra törekszik, hogy hidat építsen a közönség és a „komoly” zene közti képzeletbeli szakadék fölé. Külön öröm számára, amikor – mint az Isteni színjáték esetében – más művészeti ágak élvezetéhez kapcsolódik a zene, hiszen ebből is látszik, hogy a zene a történelmünk és a mindennapi életünk szerves része.

Támogatóink