Ki itt belépsz, hagyj fel minden egyébbel!
29 előadás, 5 előadó és számos kihívás
Digita' Commedia
címmel online mesterkurzus Dante Isteni színjátékáról.
A MűGond második mesterkurzusa A nagy Dekameron-olvasás után arra vállalkozik, hogy terzináról terzinára haladva a világirodalom öt legfontosabb művének egyikét művészeti, teológiai és filozófiai szempontból is, átfogóan értelmezze. A kurzus 17-756 éves korig mindenki számára nyitott, olasztudás és irodalomtudományos előképzettségtől függetlenül.
Program
Azt gondolod, hogy már mindent tudsz az Isteni színjátékról? Teszteld a tudásod itt!
Pokol
1. alkalom
Bevezetés az Isteni színjátékba és a Pokol 1. énekek értelmezése. (Szabadon látogatható)
https://www.youtube.com/watch?v=19ijpNmqSq4&feature=youtu.be
2. alkalom
Pokol 2–4. énekek értelmezése
3. alkalom
Pokol 5–7. énekek értelmezése
4. alkalom
Pokol 9–11. énekek értelmezése
5. alkalom
Pokol 12–16. énekek értelmezése
6. alkalom
Pokol 17–26. énekek értelmezése
7. alkalom
Pokol 27–29. énekek értelmezése
8. alkalom
Pokol 30–34. énekek értelmezése
Purgatórium
9. alkalom
Bevezetés a Purgatóriumba és az 1–3. énekek értelmezése. (Szabadon látogatható)
https://www.youtube.com/watch?v=zw_mqh3fDVs
10. alkalom
Purgatórium 4–10. énekek értelmezése
11. alkalom
Purgatórium 11–17. énekek értelmezése
12. alkalom
Purgatórium 18–22. énekek értelmezése
13. alkalom
Purgatórium 23–28. énekek értelmezése
14. alkalom
Purgatórium 29–33. énekek értelmezése
Paradicsom
15. alkalom
Bevezetés a Paradicsomba és az 1–3 énekek értelmezése (Szabadon látogatható)
https://www.youtube.com/watch?v=C8u3pWhaZh0
16. alkalom
Paradicsom 4–10. énekek értelmezése
17. alkalom
Paradicsom 11–14. énekek értelmezése
18. alkalom
Paradicsom 15–17. énekek értelmezése
19. alkalom
Paradicsom 18–23. énekek értelmezése
20. alkalom
Paradicsom 24–26. énekek értelmezése
21. alkalom
Paradicsom 27–29. énekek értelmezése
22. alkalom
Paradicsom 30–33. énekek értelmezése
23. alkalom
Összefoglalás és kurzuszárás
Extra
Zene és az Isteni színjáték kapcsolata
Mona Dániel zenetörténész
Természettudomány az Isteni színjátékban
Prof. Imre Sándor akadémikus
William Blake Commedia-illusztrációi
Dr. Nagy Fruzsina irodalmár
Előadók
Hoványi Márton
Dr. Hoványi Márton a Digita' Commedia mesterkurzusának vezetője, a MűGond társalapítója. 2017-ben szerzett Ph.D. fokozatot összehasonlító irodalomtudományból az ELTE BTK-n, a PPKE HTK-n jelenleg doktorjelölt katolikus teológusként. Az MTA BTK tudományos segédmunkatársaként (2013–16), vendégkutatóként a K.U. Leuvenen (2012), az Oxfordi Egyetemen (2015) és a Yale Egyetemen (2018–19) dolgozott, jelenleg egyetemi adjunktus az ELTE TÓK-on (2017-). 2020-ban A nagy Dekameron-olvasás című, 100 napos, online mesterkurzus vezetője volt.
Bővebben
Nagy Fruzsina
Dr. Nagy Fruzsina a MűGond társalapítója. Az SZTE BTK-n 2020-ban szerzett Ph.D. fokozatot összehasonlító irodalomtudományból. Korábban az SZTE BTK-n volt óraadó oktató, jelenleg az ELTE-n irodalomtudományi és az EHE-n retorikai tárgyú kurzusokat vezet. Kutatási területe az irodalom és a képzőművészet kapcsolata, azon belül kitüntetetten az angol romantika irodalmának és képzőművészetének (Turner, Blake, Shelley) keret- és parergonelméleti sajátosságai. A Digita' Commedia mesterkurzusának egyik előadójaként William Blake Commedia-illusztrációiról fog beszélni.
Bővebben
Nádasdy Ádám
Nádasdy Ádám professzor (ELTE) elsősorban az Isteni színjáték szövegének fordításával vesz részt a kurzuson. Amellett, hogy nyelvészként a hazai tudományos élet megbecsült tagja, költőként és műfordítóként is jelentős életművet alkotott. Ezt írta a kurzusunk ajánlójaként: "Színjátéknak nevezzük, de inkább eposz, sőt művelődéstörténeti kisenciklopédia. Bele van dolgozva az egész katekizmus, a csillagászat, az ókor. Néha azt látszik mondani, hogy mindenre van bocsánat -- máskor meg figyelmeztet: nehogy azt higgyük, hogy mindenre van bocsánat. Hát, Isten tudja." A szemfülesek a fordítás mellett, akár a fordítóval is találkozhatnak a kurzuson.
Imre Sándor
Imre Sándor villamosmérnök a BME tanszékvezető egyetemi tanára, az MTA levelező tagja. Szakterülete a vezetéknélküli és mobil hálózatok, valamint a kvantuminformatika és kommunikáció. A Digita' Commedia extra előadásainak egyikét vállalva, arra keresi a választ, hogy a természettudományok hogyan jelennek meg Dante Isteni színjátékában. Mi az, ami tudománytörténeti jelentőségű a Commediában és van-e, ami a túlvilági tudásból evilágban is élő kérdés maradt. Vigyázat, nem csak mérnököknek!
Mona Dániel
Mona Dániel zenetörténész szereti a klasszikus zenét, és minden erejével azon dolgozik, hogy ezt a zeneszeretetet mások is megismerjék, átérezzék. Igen, ez is egy foglalkozás. A Liszt-kukacok Akadémiája és a Magyar Állami Operaház műsorvezetőjeként, a Budapesti Filharmóniai Társaság koncertjeinek házigazdájaként és KameraZene című videósorozatának arcaként is arra törekszik, hogy hidat építsen a közönség és a „komoly” zene közti képzeletbeli szakadék fölé. Külön öröm számára, amikor – mint az Isteni színjáték esetében – más művészeti ágak élvezetéhez kapcsolódik a zene, hiszen ebből is látszik, hogy a zene a történelmünk és a mindennapi életünk szerves része.
Dr. Hoványi Márton a Digita' Commedia mesterkurzusának vezetője, a MűGond társalapítója. 2017-ben szerzett Ph.D. fokozatot összehasonlító irodalomtudományból az ELTE BTK-n, a PPKE HTK-n jelenleg doktorjelölt katolikus teológusként. Az MTA BTK tudományos segédmunkatársaként (2013–16), vendégkutatóként a K.U. Leuvenen (2012), az Oxfordi Egyetemen (2015) és a Yale Egyetemen (2018–19) dolgozott, jelenleg egyetemi adjunktus az ELTE TÓK-on (2017-). 2020-ban A nagy Dekameron-olvasás című, 100 napos, online mesterkurzus vezetője volt.
Bővebben
Dr. Nagy Fruzsina a MűGond társalapítója. Az SZTE BTK-n 2020-ban szerzett Ph.D. fokozatot összehasonlító irodalomtudományból. Korábban az SZTE BTK-n volt óraadó oktató, jelenleg az ELTE-n irodalomtudományi és az EHE-n retorikai tárgyú kurzusokat vezet. Kutatási területe az irodalom és a képzőművészet kapcsolata, azon belül kitüntetetten az angol romantika irodalmának és képzőművészetének (Turner, Blake, Shelley) keret- és parergonelméleti sajátosságai. A Digita' Commedia mesterkurzusának egyik előadójaként William Blake Commedia-illusztrációiról fog beszélni.
Bővebben
Nádasdy Ádám professzor (ELTE) elsősorban az Isteni színjáték szövegének fordításával vesz részt a kurzuson. Amellett, hogy nyelvészként a hazai tudományos élet megbecsült tagja, költőként és műfordítóként is jelentős életművet alkotott. Ezt írta a kurzusunk ajánlójaként: "Színjátéknak nevezzük, de inkább eposz, sőt művelődéstörténeti kisenciklopédia. Bele van dolgozva az egész katekizmus, a csillagászat, az ókor. Néha azt látszik mondani, hogy mindenre van bocsánat -- máskor meg figyelmeztet: nehogy azt higgyük, hogy mindenre van bocsánat. Hát, Isten tudja." A szemfülesek a fordítás mellett, akár a fordítóval is találkozhatnak a kurzuson.
Imre Sándor villamosmérnök a BME tanszékvezető egyetemi tanára, az MTA levelező tagja. Szakterülete a vezetéknélküli és mobil hálózatok, valamint a kvantuminformatika és kommunikáció. A Digita' Commedia extra előadásainak egyikét vállalva, arra keresi a választ, hogy a természettudományok hogyan jelennek meg Dante Isteni színjátékában. Mi az, ami tudománytörténeti jelentőségű a Commediában és van-e, ami a túlvilági tudásból evilágban is élő kérdés maradt. Vigyázat, nem csak mérnököknek!
Mona Dániel zenetörténész szereti a klasszikus zenét, és minden erejével azon dolgozik, hogy ezt a zeneszeretetet mások is megismerjék, átérezzék. Igen, ez is egy foglalkozás. A Liszt-kukacok Akadémiája és a Magyar Állami Operaház műsorvezetőjeként, a Budapesti Filharmóniai Társaság koncertjeinek házigazdájaként és KameraZene című videósorozatának arcaként is arra törekszik, hogy hidat építsen a közönség és a „komoly” zene közti képzeletbeli szakadék fölé. Külön öröm számára, amikor – mint az Isteni színjáték esetében – más művészeti ágak élvezetéhez kapcsolódik a zene, hiszen ebből is látszik, hogy a zene a történelmünk és a mindennapi életünk szerves része.